Den vanligaste presenten

Presentreklam är marknadsföring genom presenter, alltså gåvor, som kan delas ut till anställda och kunder, eller de du vill ska bli dina kunder. Den vanligaste presentreklamen är relativt billiga produkter med reklamtryck som du kan dela ut i stora mängder till låg kostnad, men det finns också exempel på mer påkostad presentreklam, till exempel kläder, skor och väskor som kan vara värt att ge bort om mottagaren kan tänkas använda dem och därmed visa upp ditt varumärke i sammanhang som är önskvärda för dig.

Rätt produkt till rätt mottagare

När du delar ut presentreklam kan det vara värt att fundera över vem mottagaren är och hur dennes vanor ser ut. En person som är mycket mån om din klädsel och sitt utseende är kanske inte rätt mottagare för en t-shirt med tryck, men kan eventuellt vara intresserad av en snygg penna eller termosmugg med diskret reklamtryck. En person som tränar och går mycket på gym behöver förstås sportprylar som till exempel vattenflaskor. Ja, sedan finns det personer som glatt går omkring som reklampelare och utan vidare kan tänkas visa upp ditt varumärke på kläder.

Med lite eftertanke och analys går det att hitta rätt sorts presentreklam till nästan alla mottagare och varje gång du prickar rätt är det jackpott ur reklamhänseende, eftersom det innebär långvarig och återkommande exponering av ditt varumärke på ett sätt som annonser aldrig kan åstadkomma.

Välj presentreklam av rätt kvalitet

När du väljer presentreklam vill du inte att det ska vara för dyrt. Du vill ju kunna dela ut stora mängder och då är kostnaden per enhet en viktig faktor. Samtidigt är det inte någon bra idé att alltid välja det billigaste alternativet, eftersom du då riskerar att få dålig valuta för pengarna.

En reklampresent som går sönder nästan genast är kanske inte någon stor katastrof för ditt varumärke. Det är ett gratisföremål och mottagaren förväntar sig kanske inte så mycket mer. Å andra sidan är en reklampresent som håller någonting som kan visas upp och göra reklam för dig under lång tid, utan att du behöver anstränga dig.